Apocalyps vandaag? De Bijbel als bron van hoop

Paul Kevers (red.), Apocalyps vandaag? De Bijbel als bron van hoop, Leuven: VBS, 2024, 192 p., € 22Paul Kevers (red.), Apocalyps vandaag? De Bijbel als bron van hoop, Leuven: VBS, 2024, 192 blz., € 22.

Deze publicatie is nog steeds verkrijgbaar en kan besteld worden op ons emailadres: info@vlaamsebijbelstichting.be.

Leden van de Vlaamse Bijbelstichting krijgen korting.

Coronapandemie, oorlogen, klimaatverandering… Er zijn redenen genoeg om de moed te verliezen en wanhopig te worden. Als in die context vandaag het woord ‘apocalyptisch’ klinkt, heeft dat woord een louter negatieve, catastrofale betekenis: er staan verschrikkelijke dingen te gebeuren, de ondergang is nabij. Maar in de Bijbel is de Apocalyps een hoopvol boek dat aanspoort tot vertrouwen: het kwaad is reëel, maar krijgt niet het laatste woord. Juist waar wanhoop is kan nieuwe hoop ontkiemen, ook vandaag.

De Didachè-studiedagen Bijbel van 2023 waren gewijd aan ‘De Bijbel als bron van hoop en vertrouwen in donkere tijden’. Na een inleidende maatschappelijk-filosofische reflectie belichtten zes exegeten en een systematisch theoloog het thema in de verschillende delen van het Oude en het Nieuwe Testament. De acht sprekers bewerkten hun lezing tot een artikel en die bijdragen zijn in dit boek gebundeld. Moge de lectuur ervan bij de lezers de hoop levend houden en het vertrouwen aanwakkeren.

Dit boek bevat bijdragen van Bryan Beeckman, Reimund Bieringer, Hans Debel, Ellen De Doncker, Paul Kevers, Kristof Struys, Ine Van Den Eynde, Caroline Vander Stichele en Johan Van der Vloet.